Τετάρτη 28 Μαρτίου 2012



ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ Β. ΤΕΝΤΟΜΑ ΓΙΑ ΠΟΡΕΙΑ ΕΣΠΑ

Κατά τη χτεσινή συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου στο θέμα της ενημέρωσης του σώματος για τη πορεία του ΕΣΠΑ δεν δόθηκε από το προεδρείο η δυνατότητα τοποθέτησης των παρατάξεων.
Ο επικεφαλής της περιφερειακής παράταξης «Με τους πολίτες κόντρα στον καιρό» Β. Τεντόμας, αν μιλούσε θα έλεγε τα εξής:

«Η πράγματι εμπεριστατωμένη και απόλυτα ειλικρινής εισήγηση του κ. Πλακωτάρη επιβεβαίωσε τους φόβους μας για τη πορεία του ΕΣΠΑ στη περιφέρειά μας.
Όταν τα 5 προηγούμενα χρόνια (2007-2008-2009-2010-2011 έχουν απορροφηθεί κάπου 90.000.000 € και θα πρέπει μέχρι το τέλος του 2015, δηλ. στα επόμενα λιγότερα από 4 χρόνια (μέχρι το τέλος του 2015) να απορροφηθούν τα υπόλοιπα περίπου 240.000.000 που διαχειρίζεται η ΕΔΑ, καταλαβαίνουμε ότι τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα.
Και θα είναι δύσκολα, έστω και αν εξ αντικειμένου στα επόμενα χρόνια οι ρυθμοί απορρόφησης θα είναι γοργότεροι από ό,τι στα προηγούμενα, λόγω της φυσιολογικής απόκτησης στο μεταξύ εμπειρίας, ξεπεράσματος γραφειοκρατικών δυσκολιών κλπ.
Υπάρχει λοιπόν ορατός κίνδυνος ώριμα και απαραίτητα έργα υποδομών να μην εκτελεστούν ή να μη μπορέσουν να ολοκληρωθούν, χωρίς να υπάρχει δυνατότητα υπαγωγής τους στην επόμενη προγραμματική περίοδο 2013-2020, αφού όπως υπογράμμισε οκ. Πλακωτάρης, στη περίοδο αυτή δεν προβλέπεται η χρηματοδότηση έργων υποδομών.
Έγινε φανερό και εν πολλοίς καταδείχθηκε στην εισήγηση που προηγήθηκε ότι:
  1. Ο σχεδιασμός του ΕΣΠΑ δεν έχει βάση τις πραγματικές ανάγκες ανάπτυξης και επιχειρηματικότητας. Ένας σοβαρός και σε βάθος χρόνου σχεδιασμός δεν έχει γίνει ποτέ . Αντίθετα σήμερα έχουμε ένα συνονθύλευμα έργων που προκύπτουν από εκτιμήσεις αρμόδιων και αναρμόδιων, από προσωπικές βλέψεις και εκτιμήσεις πολιτικών παραγόντων και από πιέσεις ομάδων συμφερόντων ή φορέων πράγμα που αυτοαναιρεί την αναπτυξιακή προοπτική του προγράμματος.
  2. Το ΕΣΠΑ πάσχει από πολυνομία και από ένα εξαιρετικά γραφειοκρατικό θεσμικό πλαίσιο που είναι ικανό να ακυρώσει κάθε προσπάθεια. Παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες για απλοποίηση του θεσμικού πλαισίου ελάχιστα πράγματα έχουν γίνει. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το θέμα των απαλλοτριώσεων.
  3. Η καθυστέρηση στην απορρόφηση κονδυλίων και το άγχος για βελτίωση των σχετικών δεικτών δυστυχώς προσανατολίζει τους κοινοτικούς πόρους κυρίαρχα με βάση τη λογική της γρήγορης απορρόφησης και όχι της πραγματικής ανάγκης. 
  4. Η παντελής έλλειψη ουσιαστικής αποτύπωσης των πραγματικών αναγκών τόσα χρόνια σε αναπτυξιακό επίπεδο έχει ως αποτέλεσμα είτε την τελευταία στιγμή να ψάχνουμε για έργα που ίσως δεν έχει εξεταστεί η σημαντικότητα και η πραγματική προστιθέμενη αξία τους στην περιοχή μας είτε να επιλέγουμε προς ένταξη έργα που είναι τελείως ανέτοιμα.
  5. Το γηγενές επιστημονικό προσωπικό της περιφέρειας απαξιώνεται και οδηγείται σταδιακά ο συγκεκριμένος αυτό τομέας του δημόσιου, που εννοείται ότι είναι κρίσιμος για την ανάπτυξη του τόπου, σε σμίκρυνση και σταδιακή απαξίωση. Εδώ αναφερόμαστε και στο φαινόμενο της εκχώρησης θεμάτων του ΕΣΠΑ σε εταιρείες στυλ ΕΓΝΑΤΙΑ, στην οποία παραχωρείται η διαχείριση έργων αποχέτευσης και λιμανιών. Ενώ θα έπρεπε να τα διαχειρίζεται ο δημόσιος τομέας και μάλιστα σε περιφερειακό επίπεδο, με όλες τις απαραίτητες ενισχύσεις του, σε πόρους και ανθρώπινο δυναμικό για το σκοπό αυτό,
  6. Το σύστημα παραγωγής έργων πάσχει επίσης κυρίως σε επίπεδο τελικού δικαιούχου και αυτό αποτυπώνεται από το γεγονός ότι από το χρόνο των εντάξεων έργων μέχρι να αρχίσουν αυτά να παράγουν δαπάνες περνάει εξαιρετικά μεγάλο διάστημα. Στην κατεύθυνση αυτή που είναι γνωστή χρόνια τώρα αντί να ενισχυθούν οι τελικοί δικαιούχοι με προσωπικό ή συνεργάτες υπάρχει πληθώρα συμβούλων που απομυζούν τους διαθέσιμους  πόρους σε υπηρεσίες αβέβαιης χρησιμότητας και αποτελεσματικότητας.
  7. Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι πολύ συχνά το σύστημα να βρίσκει σαν εύκολη λύση για την γρήγορη απορρόφηση πόρων τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις στις οποίες χορηγεί τις λεγόμενες κρατικές ενισχύσεις. Χωρίς ουσιαστική αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των πόρων που διατίθενται στις επιχειρήσεις αυτές και με ένα θεσμικό πλαίσιο που αναγάγει το χρηματοπιστωτικό σύστημα σε κυρίαρχο διαχειριστή του όλου παιχνιδιού, αφού αυτό κάνει και την αξιολόγηση αλλά και τη πιστοποίηση των προτάσεων για ένταξη, πράγμα, θεσμικά ανεπίτρεπτο και ηθικά καταδικαστέο.
  8. Και έρχεται «καπάκι» το μνημόνιο και η κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο κλάδος των κατασκευαστών. Τα όλο το σύστημα έχει στερέψει από ρευστότητα, οι ανάδοχοι των έργων, οι εργολάβοι κλπ, δεν έχουν την ρευστότητα για να ξεκινήσουν τα έργα και έτσι είτε δεν συμμετέχουν σε διαγωνισμούς, είτε όταν παίρνουν τα έργα δεν μπορούν να ξεκινήσουν.

Καταλήγοντας θεωρούμε ότι τη πολιτική ευθύνη και τις κατευθύνσεις τις αναθεώρησης του ΠΕΠ, θα πρέπει να την έχει το περιφερειακό συμβούλιο. Η υπηρεσία, πρέπει να ακολουθεί αυτές τις κατευθύνσεις και όχι να συμβαίνει το αντίθετο, δηλ. το π.σ. να ψηφίζει και να νομιμοποιεί εκ των υστέρων τις όποιες προτάσεις που οι υπηρεσίες υποβάλλουν.
Και κάποια στιγμή θα πρέπει να ξεκινήσει στο περιφερειακό συμβούλιο η συζήτηση για την επόμενη προγραμματική περίοδο αλλά και να υπάρξει πρόνοια ώστε να προωθηθούν μελέτες ωρίμανσης έργων για το επόμενο ΠΕΠ, των οποίων ο χρόνος ωρίμανσης, όπως γνωρίζουμες, είναι πολύ μεγάλος.


                                                     Μυτιλήνη  28/3/2012       
Από το γραφείο τύπου
της περιφερειακής παράταξης Βορείου Αιγαίου
«ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΟΝ ΚΑΙΡΟ»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου