Μυτιλήνη 8/10/2011
ΘΕΜΑ: ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΤΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΖΩΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΠΟ
ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ Ν. 4014/2011 (ΠΕΡΙ ΑΥΘΑΙΡΕΤΩΝ ΚΤΙΣΜΑΤΩΝ).
Προς: κ. Πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου
Κύριε πρόεδρε,
Από 1/10/2011 τέθηκε σε ισχύ ο Ν. 4014/2011, που μεταξύ των άλλων αναφέρεται στη «ρύθμιση» των αυθαιρέτων κτισμάτων.
Από αυτή την ημερομηνία, σύμφωνα με το άρθρο 23 αυτού το νόμου, απαγορεύεται η οποιαδήποτε μεταβίβαση (αγοραπωλησία, δωρεά, γονική παροχή, αποδοχή κληρονομίας κλπ), ή σύσταση εμπράγματου δικαιώματος (π.χ. προσημείωση λόγω δανείου κλπ) ακινήτου στο οποίο έχει εκτελεστεί αυθαίρετη κατασκευή ή έχει γίνει αυθαίρετη αλλαγή χρήσης.
Θέτοντας ο παραπάνω νόμος κάποιες εξαιρέσεις, περιλαμβάνει στις διατάξεις του, άρα καθιστά αδύνατη τη μεταβίβαση ή σύσταση εμπράγματου δικαιώματος για όσα ακίνητα περιλαμβάνουν αυθαίρετες κατασκευές ή αυθαίρετες χρήσεις που:
- Βρίσκονται εντός σχεδίου πόλης και έχουν κατασκευαστεί μετά το 1955,
- Βρίσκονται εκτός σχεδίου ή εντός οικισμών και έχουν κατασκευαστεί μετά το 1977.
Έτσι η μεταβίβαση οποιουδήποτε ακίνητου αυτών των κατηγοριών για να γίνει θα πρέπει να προηγηθεί η σχετική διαδικασία νομιμοποίησης (επιβολή προστίμου και έκδοση οικοδ. άδειας νομιμοποίησης – εφόσον αυτό επιτρέπεται από τη πολεοδομική νομοθεσία) ή να ακολουθηθεί η διαδικασία του άρθρου 24 του ίδιου νόμου που αναστέλλει για 30 χρόνια την επιβολή κυρώσεων, με τη καταβολή ενός χαμηλότερου προστίμου (σε σχέση με αυτό της κανονικής νομιμοποίησης) και εφόσον αυτή η διαδικασία γίνει μέσα στα ασφυκτικά χρονικά πλαίσια που ορίζονται από το ίδιο άρθρο (δήλωση του αυθαίρετου και καταβολή παράβολου, δίκης προκαταβολής του τελικού προστίμου, μέχρι την 30/11/2011).
Λαμβάνοντας υπόψη τα παρακάτω δεδομένα:
- Ότι «αυθαίρετη κατασκευή» (ακόμη και όταν υπάρχει οικοδ. άδεια) θεωρείται και η οποιαδήποτε υπέρβαση μικρή-μεγάλη της εγκριμένης μελέτης (κάτι που συμβαίνει στο 90% των περιπτώσεων «εν Ελλάδι»),
- Ότι η ρύθμιση για την αναστολή κυρώσεων για μια 30ετία (και την επιβολή χαμηλών προστίμων) δεν περιλαμβάνει, μεταξύ των άλλων, τους παραδοσιακούς οικισμούς, τους ιστορικούς διατηρητέους οικισμούς και τις περιοχές ιδιαιτέρου φυσικού κάλους, δηλ. μεγάλα οικιστικά σύνολα στα νησιά της περιφέρειάς μας και
- Ότι η κανονική νομιμοποίηση, εκτός από πανάκριβη και χρονοβόρα, δεν είναι τις περισσότερες φορές εφικτή λόγω πολεοδομικών περιορισμών,
μπορούμε με βεβαιότητα να ισχυριστούμε ότι ο παραπάνω νόμος θα επιφέρει ανυπολόγιστες αρνητικές επιπτώσεις στη κοινωνικοοικονομική ζωή της χώρας, αλλά και ιδιαίτερα της περιφέρειάς μας, με τους πολλούς παραδοσιακούς οικισμούς, με αρκετές περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους και με το αναμφισβήτητο δεδομένο ότι με τη λογική του Ν. 40134/2011 και του ΥΠΕΚΑ κυριολεκτικά ισχύει «κάθε κτίσμα και αυθαίρετο».
Συνέπειες που όλοι μας θα συνειδητοποιούμε σε όλο και περισσότερο βάθος και θα υφιστάμεθα με όλο και πιο καθολικό τρόπο και ιδιαίτερα μετά τη λήξη της προθεσμίας (με τις όποιες παρατάσεις αυτή λάβει) της «τακτοποίησης» των αυθαιρέτων. Και πρώτα και κύρια αυτές τις συνέπειες θα τις υποστούν οι κάτοικοι των παραδοσιακών περιοχών και οικισμών.
Κύριε Πρόεδρε,
Από τη σύντομη περιγραφή του προβλήματος που σας έκανα παραπάνω προκύπτει η αναγκαιότητα το περιφερειακό συμβούλιο στη πρώτη από σήμερα συνεδρίασή του να συζητήσει το θέμα και να λάβει τις δέουσες αποφάσεις για αντιμετώπιση ενός προβλήματος που έρχεται «καπάκι» στα όσα άλλα υποφέρει ο λαός μας και οι συμπολίτες μας αυτό τον καιρό, τον καιρό του Μνημονίου, του Μεσοπρόθεσμου και της συμφωνίας της 21ης Ιουλίου.
Με την παρούσα λοιπόν ζητούμε την εισαγωγή του παραπάνω θέματος στην ημερήσια διάταξη του επόμενου περιφ. συμβουλίου και κατά τη συζήτηση επιφυλασσόμαστε να αναπτύξουμε αναλυτικότερα όλες τις πτυχές του προβλήματος.
Θεωρούμε σκόπιμο στη συζήτηση του θέματος να παραβρεθούν και να λάβουν το λόγο ο πρόεδρος του Τμήματος Β.Α. Αιγαίου του ΤΕΕ και εκπρόσωπος των συμβολαιογράφων, που είναι βέβαιο ότι θα επιβεβαιώσουν τους δικούς μας ισχυρισμούς και ίσως να προσθέσουν και άλλες δυσμενείς παραμέτρους, που ίσως να έχουν διαφύγει της προσοχής μας.
Ευχής έργον θα είναι στη συνεδρίαση αυτή να κληθεί και να παραστεί και ο κ. Σηφουνάκης, σαν ο πλέον αρμόδιος κυβερνητικός παράγοντας επί του προβλήματος, σαν αναπληρωτής υπουργός ΥΠΕΚΑ και σαν αρχιτέκτονας μηχανικός. Η παρουσία του θα είναι χρήσιμη όχι μόνο για να δώσει τις απαραίτητες εξηγήσεις αλλά πιστεύουμε κυρίως για να βοηθηθεί να συνειδητοποιήσει σε τι νόμο έβαλε την υπογραφή του.
Κύριε Πρόεδρε,
Είναι φανερό πλέον ότι αυτοί που μας κυβερνούν, έχοντας σαν πρώτο μέλημα την οικονομική αφαίμαξη των πολιτών, σε ευθεία συνεργασία με την τρόικα για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των μεγαλοτραπεζιτών και μεγαλοβιομηχάνων , νομοθετούν αλλά και παραβιάζουν νόμους και Σύνταγμα, αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις των αποφάσεών τους.
Το περιφερειακό συμβούλιο έχει χρέος να αντισταθεί σε αυτή τη λαίλαπα αντιλαϊκότητας της κυβέρνησης και να σταθεί στο πλάι των κατοίκων της ακριτικής μας περιφέρειας.
Το πρόβλημα των αυθαιρέτων και των ανυπέρβλητων εμποδίων που τίθενται στις μεταβιβάσεις ακινήτων με το Ν. 4014/2011, το νόμο – «έκτρωμα» όπως εμείς –και όχι μόνο εμείς- τον χαρακτηρίζουμε, είναι ένα από τα θέματα που θα πρέπει να μας βρει ο κόσμος κοντά του.
Με τιμή και εκτίμηση
Βασίλης Τεντόμας
Επικεφαλής της περιφερειακής παράταξης Βορείου Αιγαίου
«ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΟΝ ΚΑΙΡΟ»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου